انتظار امام زمان در دیدگاه اهل سنت
مهدي (عجل الله فرجه) از طرق اهل سنّت با سندهاي صحيح ومستفيض در دست است که نمي
توان در آن ها تشکيک کرد، چنان که از طرق شيعه اماميه نيز چنين رواياتي رسيده است.
(عبد الرحمن ابن خلدون) - از دانشمندان قرن نهم هجري - صاحب (مقدمه) مشهوري که بر
کتاب (اَلْعِبَر) نوشته، مي گويد:
(بدان که مشهور اهل اسلام در طول اعصار بر اين عقيده اند که به ناچار در آخرالزمان مردي از اهل
بيت ظهور خواهد کرد که دين را تأييد کند وعدالت را ظاهر سازد ومسلمانان از وي پيروي کنند. او بر
ممالک اسلامي استيلا خواهد يافت ونام مقدّسش (مهدي (عجل الله فرجه)) است. خروج دجّال
وحوادث ديگر پس از آن، واين که (عيسي (عليه السلام)) در پي او خواهد آمد ودجّال را خواهد کشت
يا با او خواهد آمد ودر کشتن دجّال ياور وي خواهد بود ودر نمازش به مهدي (عليه السلام) اقتدا
خواهد کرد از نشانه هاي ثابت ظهور است که در منابع روايي صحيح ذکر شده است).
شيخ عبدالمحسن العبّاد - مدرّس دانشگاه اسلامي مدينه منوّره - در بحثي ارزشمند مي گويد:(در پي حادثه دردناک حرم، سؤال هايي مطرح شد. برخي دانشمندان در راديو وروزنامه ها درستيِ
بسياري از سخنان رسيده از رسول خدا (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) را درباره حضرت مهدي
(عليه السلام) تأييد کردند مانند شيخ عبدالعزيز بن صالح، امام وخطيب مسجد نبوي. شيخ
عبدالعزيز بن عبدالله بن باز - رئيس اداره پژوهش هاي علمي ودعوت وارشاد - نيز در يکي از
روزنامه ها حادثه حرم را با استناد به احاديث صحيحِ مستفيض از رسول اکرم (صلّي اللّهُ عليه
وآله وسلّم) به اثبات رسانيد).
شيخ عبدالمحسن العبّاد مي افزايد:(من اين رساله را به منظور تبيين سخن خروج مهدي آخرالزمان - که روايات صحيحي بر آن دلالت
دارد ودانشمندان اهل سنّت از قديم وجديد، مگر ندرتاً، بر آن بوده اند - به رشته تحرير درآورده ام).(1)
ابن حجر هيثمي در (الصواعق المحرقّه) در تفسير سخن خداوند تعالي: (واِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا
تَمْتَرُنَّ بِها..).(2) مي نويسد:
(مقاتل وپيروان وي از مفسّران، گفته اند اين آيه درباره حضرت مهدي (عليه السلام) نازل شده
است، واحاديثي که تصريح به اين نکته دارند که وي از اهل بيت پيامبر اکرم (صلّي اللّهُ عليه وآله
وسلّم) است، خواهد آمد، بنابراين در آن دلالتي است بر برکت در نسل فاطمه وعلي - رضي الله
عنهما - واين که از آنان فرزندان پاکيزه فراواني ظهور خواهد کرد وخداوند نسل آنان را مفاتيح
حکمت ومعادن رحمت قرار داده است. راز اين نکته اين است که رسول اکرم (صلّي اللّهُ عليه
وآله وسلّم) براي علي وفاطمه وفرزندانش دعا کرد تا از شرّ شيطان رانده شده محفوظ مانند).(3)
(1) مجله الجامعة الاسلامية، شماره 45.
(2) سوره زخرف (43) آيه 61:
(3) ابن حجر هيثمي، الصواعق المحرّقة، ج 1، ص 240.