حدود الهی در دولت کریمه

امام کاظم (عليه السلام) در مورد حکومت الهى مهدى (عليه السلام) در تفسير آيه

(خداوند زمين را پس از مرگ زنده مى کند). مى فرمايد: (منظور اين نيست که خداوند

زمين را با باران زنده مى کند بلکه خداوند مردانى برمى انگيزاند که زمين را با زنده

گردانيدن عدل واقامه حد در آن، زندگى بخشند واقامه حد در زمين براى آن مفيدتر

است تا چهل روز بارانى پياپى).(1)

اقامه حدود الهى هدف ائمه (عليهم السلام) از فعاليتهاى گوناگون آنها بوده است.

چنانکه اميرالمومنين (عليه السلام) فرمود:

(خدايا تو مى دانى که از آنچه از ما سرزده، نه براى رغبت به سلطنت بوده ونه براى

به دست آوردن چيزى از متاع وبهره دنيا، بلکه براى اين بود که آثار دين تو را بازگردانيم.

در شهرهاى تو اصلاح برقرار نمائيم، تا بندگان ستم کشيده ات در امن وآسايش بوده

واحکام تو که ضايع مانده، جارى گردد).(2)

شبيه همين مضمون را نيز امام حسين (عليه السلام) هنگام ترک مکه وعزيمت به

سوى عراق، ايراد فرمود اين هدف مقدس است که در حکومت حضرت مهدى (عليه

السلام) به تمام وکمال جامه عمل مى پوشد وبهره هاى دنيوى واخروى آن حاصل

مى شود.


(1) مکيال المکارم، ج 1 ص 81.
(2) نهج البلاغه، خطبه


http://upin.ir/images/9n66mydln2wt940naen.jpg

ای یوسف دوران (میرداماد)





انتظار فرج

در روايات اسلامى فضيلت وثواب بسيارى براى منتظران آن امام منتظر (عجل الله فرجه)

بيان شده است.جعفر بن ابى دلف مى گويد: شنيدم حضرت امام رضا (عليه السلام)

مى فرمود: (همانا امام بعد از من پسرم على است، امر او امر من، گفته اش گفته

من واطاعتش اطاعت از من است وامام بعد از او، پسرش حسن است، امر او امر

پدرش، وگفته او گفته پدرش واطاعت او اطاعت از پدرش مى باشد). سپس ساکت شد.

عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! امام بعد از حسن (عليه السلام) کيست؟ پس آن

حضرت به شدت گريست، سپس فرمود: (البته بعد از حسن پسرش آن که قائم به

حق ومورد انتظار است، مى باشد).



http://upin.ir/images/w1hq8fdi3kd665sl8y5q.jpg



ادامه نوشته

آيا دينم به سلامت خواهد بود

محمّد بن احمد صفوانى مى گويد:

من اهل (ران) شهرى بين مراغه وزنجان هستم. در شهر ما پيرمردى زندگى مى کرد که

صد وهفده سال داشت. نام او قاسم بن علا بود.(2) او به شرف ملاقات امام هادى (عليه

السلام) وامام حسن عسکرى (عليه السلام) رسيده بود، ودر زمان غيبت صغرا هميشه

نامه هايى از ناحيه مقدّس حضرت ابا صالح المهدى (عليه السلام) توسط سفرى آن

حضرت ـ يعنى محمّد بن عثمان وحسين بن روح ـ دريافت مى کرد. او در هشتاد سالگى

از دو چشم نابينا شده بود.



http://upin.ir/images/5e0kztzkx414vda6ndk.jpg

ادامه نوشته

علامتهای ظهور (قسمت پنجم)

دجال


يکى از علايم ظهور آن حضرت که در بعضى روايات از نشانه هاى حتمى شمرده شده،

خروج شخصى به نام (دجال) است. وى يک طاغوت پرتزوير وحيله گر است که عده بسيارى

را به دنبال خود مى کشد.

حتمى بودن خروج او: امير المؤمنين (عليه السلام) از پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم)

نقل مى کند که فرمود: (پيش از قيامت ده امر حتمى واقع مى شود: خروج سفيانى، دجال،

دود، دابه الارض، خروج قائم، طلوع خورشيد از مغرب، نزول عيسى، فرورفتن در مشرق جزيره

العرب، بيرون آمدن آتشى از قعر يمن که مردم را به محشر براند).(اثبات الهداه ج 7، ص 405)



http://upin.ir/images/d2idn2vkgkdduumvkzv1.jpg

ادامه نوشته

تفسیر آیه در شان امام زمان

عن أبي عبد الله عليه السلام في قوله تعالى:

(أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الأَْرْضِ) (النمل: 62)

حدَّثني أبي عن الحسن بن علي بن فضال عن صالح بن عقبة عن أبي عبد الله عليه

السلام قال: (نزلت في القائم من آل محمّد صلى الله عليه وآله وسلم، والله هو المضطرّ

إذا صلَّى في المقام رکعتين دعا إلى الله فأجابه ويکشف السوء ويجعله خليفة في الأرض).


پدرم از حسن بن علي بن فضال از صالح بن عقبة از: امام صادق عليه السلام در تفسير

آيه شريفه (چه کسي است که پاسخ مظفري را که او را بخواند مي دهد ورنج از او

دور مي کند وشما را در زمين جانشين پيشينيان سازد. فرمود: آيه شريفه درباره

حضرت قائم آل محمد عليهم السلام نازل شده وبه خداوند سوگند اوست مظطر هنگامي

که در مقام ابراهيم عليه السلام دو رکعت نماز خواند وخداوند را صدا زند وخداوند دعايش

را مستجاب گرداند ورنج را از وي دور کند واو را خليفه زمين قرار دهد.

بحار ج 51 ص 48؛ ومنتخب الأثر ص 294


http://s1.picofile.com/file/7308035913/YA_JAN_by_ostadreza.jpg