فرقه حجتیه

نحوه پیدایش انجمن حجتیه:
مرحوم شیخ محمود (ذاكر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی از اعضای فعال انجمن
تبلیغات اسلامی مشهد مأموریت یافت دربارة فرقه بهائیت تحقیق كند. ایشان در سال 1335
اقدام به
تشكیل انجمن
خیریه حجتیه مهدویه كرد و برخی دو علت برای تأسیس آن عنوان
كرده اند
1.دوست و همكار حلبی به نام سید عباس علوی كه همراه او مأمور برای تحقیق در مورد بهائیت
مورد شده بود، جذب بهائیت شده و از مبلغان آنان گشت؛
2. مرحوم حلبی در سال 32 مدعی بود كه امام زمان ـ علیه السّلام ـ به او امر فرمودند كه گروهی
را برای مبارزه با بهائیت تشكیل بدهد. و اصلی ترین و عمده ترین هدفشان، فعالیت های فرهنگی
برای پیشگیری از تبلیغ و ترویج بهائیت و منزوی نمودن بهائیان در جامعه و دعوت به دین مبین اسلام
بود.
افكار و عقاید انجمن حجتیه:1- با توجه به تبصره 2 از ماده دوم كه در سال 1335 تدوین و تصویب شد به هیچ وجه انجمن در امور
سیاسی مداخله نخواهد داشت چون كه دخالت در سیاست زیبنده پیشوایان دینی نیست.
2- مرحوم كلبی تأكید می كرد كه دشمن اصلی اسلام بهائیت است. و امروز تكلیف شرعی و دینی
همه ما آن است كه با بهائیت مبارزه كنیم.
3- قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی كه بلند شود در ضلالت است و به شكست می انجامد (تمسك
به روایات رأیت) باید منتظر بود تا خود حضرت بیایند.
4- تشكیل حكومت خالص در زمان امام مهدی (عج) است: استناد به روایت امام صادق ـ علیه السّلام
ـ كه می فرماید: "ما خرج و لا یخرج منا اهل البیت الی قیام قائمنا احد لیدفع ظلما او ینعش حقا الا
اصطلمة البلیة و كان قیامه زیادة فی مكر و هنا و شیعتنا".
5- باید گناه و ستم و معصیت به اوج خود برسد تا زمینه قیام آن حضرت فراهم شود و حضرت بیایند.
6- جهاد در دوران غیبت معنا ندارد، گفتار مرحوم حلبی: شیعه می گوید در عصر غیبت امام زمان (عج)
جهاد نیست چرا و پاسخ می دهد چون كه حاكم اسلامی باید معصوم باشد مصداق پیدا نكرده است.
7- تقیه را در مقابل مبارزه قرار می دادند و معتقد بودند كه مبارزه هدر دادن نیروهاست.
8- در عصر غیبت تمام مسئولیتها و وظایف یك انسان مسلمان، انتظار است و ندیدن امام معصوم از
بزرگترین مصیبت هاست .
9- بهایی ها وجود امام زمان (عج) را منكرند، انجمنی ها آثار وجودی حضرت را نفی می كنند.
10- یكی دیگر از برخوردها و روش های انجمن كه پس از پیروزی انقلاب و حتی هم اكنون به آن دامن
می زنند بحث اختلاف شیعه و سنی است.
11- فلسفه را نوعی بدعت و ورود فلسفه یونان را به اسلام از طرح های استعماری می دانند.
12- هر گونه مبارزه با استعمار و استبداد نه تنها سودی ندارد بلكه مایه نیرومندی وپیشرفت بهائیها
خواهد و پیوسته این اندیشه را پراكنده می ساختند كه مبارزه با زورمندان و قدرت های جهانی ویژه
حضرت مهدی (عج) است و قرآن با صدای رسا اعلام می دارد كه خود را به دست خویش هلاك نكنید.
و لا تلقوا بایدیكم الی التهلكه.
14- رهبر و ولی و حاكم جامعه فقط باید معصوم باشد، عدالت تنها كافی نیست، عصمت
هم میخواهد دیدگاه امام خمینی در مورد انجمن
امام خمینی در مورد انجمن حجتیه به ناطق نوری و پرورش وزیران وقت كشور و آموزش و
پرورش میفرمایند: "به آنها پست كلیدی ندهید. خطرناكند. وقتی آمدند بین شما تفرقه ایجاد
می كنند، تشتت ایجاد می كنند. برادران را به جان هم می اندازند. آنها كار دیگری دارند. دنبال
مسئله دیگری هستند. اینها با شاه همكاری می كردند. برایشان مسئله دین مطرح نبوده است. "
رهبر كبیر انقلاب در سخنرانی خود در ۲۱ تیر ۶۲ با یادآوری تفكرات انجمن اظهار داشتند: "یك
دسته دیگر هم كه تزشان این است كه بگذارید معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید،
حضرت صاحب مگر برای چه می آید؟ حضرت صاحب می آید معصیت را بردارد. ما معصیت كنیم
كه او بیاید؟ "
اما شاخصترین موضع امام در مقابل انحراف برخی از روحانیون منتسب و یا نزدیك به انجمن حجتیه
در "منشور روحانیت " منعكس شده است: "دسته ای دیگر از روحانی نماهایی كه قبل از انقلاب
دین را از سیاست جدا می دانستند و سر به آستانهی دربار می ساییدند، یك مرتبه متدین شده
و بر روحانیون عزیز و شریفی كه برای اسلام آنهمه زجر و آوارگی و زندان و تبعید كشیدند، تهمت
وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بی شعور می گفتند دین از سیاست جداست
و مبارزه با شاه حرام است، امروز می گویند مسئولین نظام كمونیست شده اند. تا دیروز مشروب
فروشی و فساد و فحشا و فسق و حكومت ظالمان برای ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) را مفید و
راهگشا می دانستند، امروز از اینكه در گوشه ای خلاف شرعی كه هرگز خواست مسئولین
نیست رخ می دهد، فریاد وا اسلاما سر می دهند. دیروز حجتیه ای ها مبارزه را حرام كرده بودند
و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه
بشكنند، امروز انقلابی تر از انقلابی شده اند. ولایتی های دیروز كه در سكوت و تحجر خود آبروی
اسلام و مسلمین را ریخته اند و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شكسته اند
و عنوان ولایت برایشان جز تكسب و تعیش نبوده است امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و
حسرت ولایت دوران شاه را می خورند. " منشور روحانیت ۶۷.۱۲.۳
امام خمینی با هوشیاری در یافته بود كه تعطیلی انجمن فقط به خاطر حفظ ظاهر و نداشتن
قدرت رویارویی با رهبری انقلاب بود. امام در یك جلسه خصوصی با یادآوری این كه انجمن فعالیت
خود را تعطیل كرده نه منحل، آن را بی فایده خوانده بود.
دیدگاه کنونی انجمن حجتیه
اعتقاد نداشتن به ولایت فقیه، دشمنی شدید با اهل سنت، ادعاهای دروغین درباره تشرف و
رویت امام زمان(عج)، تشكیل كلاسهای مرید پروری با عنوان نردبام عرفان و اخباریگری از
اعتقادات روز انجمن به حساب میآید.
انجمن در مناسبت هایی همچو شهادت حضرت محسن، عیدالزهرا (س)، هفته وحدت،
شهادت حضرت زهرا (س)، میلاد امام زمان (عج) و عید غدیر فعالیتهای خود را در پوشش
مراسم مذهبی تشدید میكند.
اكثر وبلاگها و رسانههای وابسته به انجمن با فحاشی خارج از عرف به اهل تسنن، موجب ایجاد
تفرقه شده و جالب تر آنكه یكی از محورهای حمله به مقام معظم رهبری موضع گیری های ایشان
در راستای وحدت امت اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جوانان استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۱ فرمودند:
"بدانید آن كسانی كه شیعه را علیه سنی، سنی را علیه شیعه تحریك می كنند، نه شیعه را
دوست دارند و نه سنی را، با اصل اسلام دشمناند. رحما بینهم، یعنی برادران مسلمان بین
خود رحیم و مهربان باشند. دشمن از هر دو طرف تلاش میكند.
از یك طرف غالی گری و ناصبی گری را ترویج می كند و شیعه را در چشم سنی دشمن
حقیقی معرفی می كند -بعضی از متحجرین دینی هم متاسفانه باور می كنند- از سوی دیگر
شیعه را به اهانت به مقدسات و ارزشهای سنی وادار می كند. توطئه دشمن آن است كه این
دو مكتب را در مقابل هم قرار دهد. "